Ultimátní návod jak na medica: #2 ubery a healování

Minule jsme se podívali, jak si nastavit gámku pro nejlepší léčení. Dneska si posvítíme na medikovi schopnosti a to ubery a healování.

Uber

Uber, jediná ultimátka TF2, po zapnutí se něco stane. Co se stane, si řekneme teď.

Mediguny a typy uberů

Medigun

jistota, nejlepší volba v 99 % případů.

Doba nabití: 40 vteřin

Kdy používat

  • Kdykoliv, medigunou se nikdy nic nepokazí

Kritzkrieg

Po nabití poskytuje medicovo pacientovi kritické střely, které dávají 3x větší poškození než normální.

Doba nabití: 32 vteřin

Kdy používat

  • Aby nevznikla nevýhoda, protože ubercharge medigun(y) naprosto outplayne krity v uber proti uber situaci. Tedy brát krity pouze pokud už máte výhodu nebo rychlejším nabíjením výhodu vytvoříte

Kdy nepoužívat

  • Na svém lastu

Vaccinator

poskytuje Medicovi a až 5 pacientům najednou ochranu proti jednomu z typů poškození (kulky, výbuchy, oheň). Při pouhém léčení poskytuje 10%  ochranu proti zvolenému typu poškození. Má fakticky 4 ubery, které se nabíjejí hodně rychle. Asi víš, jak funguje a pokud ne, tak ho nepoužívej.

Kdy používat

  • Nikdy. Povolený je pouze v highlanderu a tam je k ničemu, protože všichni potřebují hodně healů a to vajčkonátor nezvládne.

Quick-Fix

Healuje o 40 % rychleji, ale nemá uber jak ho známe. Místo nezranitelnosti, uber zvýší rychlost léčení o ještě dalších 160 % na 300 %. A to nejem pacientum ale i medicovi. Kromě toho také doktorem a pacienty nehne nikdo jiný než oni sami. Ale jelikož nejsou nesmrtelní, tak něco co dá hodně damage najednou (třeba headshot nebo crity), tak budou plačící vdovy.
Ještě k tomu mnohem rychleji nabíjí uber, a to nejen o 10 %, jak říkají statistiky, nýbrž ještě více. Protože pacient nemůže dosáhnout 142.5 zdraví, tak QF vždy buildí maximální rychlostí (pokud máme jen jednoho léčitele).

Kdy používat

  • Kdy uber ani přeléčení nehraje zásadní roli, ale důležité je rychlá distribuce zdraví, například obrana posledních bodů v posledních několika vteřinách (hlavně na stopwatch mapách).

Nabíjení uberu

Teorie

Uber trvá nabít 40 vteřin.
Pokud medic léčí hráče, který má přes 142.5 % zdraví, tak se doba zvojnásobuje.
Pokud medic léčí pacienta, kterého léčí jiný medic nebo dispenser, tak se doba také zdvojnásobí.

Jak rychle a efektivně nabíjet uber

Pomůcky: scout s bostom basherem, nebo soldier s escape planem v dosahu mediguny
Celková doba: 45 vteřin

Připravíme si jednu z pomůcek a začneme ji healovat. Ať už je to scout nebo soldier je třeba, aby si pomocí svého meleečka udržoval pod 178 (průzkumník) nebo pod 285 (voják) HP. Pokud nás někdo jiný nevyruší, nabijeme uber za 40 sekund, což je idální případ. Reálně nabijeme uber 45 vteřin od medicova spawnu.

Nabíjení pomocí crusader’s crossbow (a amputatoru)

Dříve hodně silné, dneska je to meh. Když někoho kušknete dostanete trochu uberu, ale je značně méně, než kdybyste healovali primárkou (medigunou). Můžete si tak vytvořit i hezkou nevýhodu.

Kdy zapínat uber

Těžká otázka. Často špatná odpověď vyústí v drop uberu nebo spoluhráčů. Hlavním faktorem je damage. Tento vliv ale musíme rozdělit na 2. Prvním je damage udělené medikovi. To pokud neskončí smrtí medika může být na 0.1 ve chvíli kdy zapne. Druhé poškození je poškození kamarádů. Uber by se měl ideálně zapínat, pikovteřinu předtím, než váš kamarád dostane hodně poškození. Proč? Protože zapnout uber na někoho, kdo má 20 hp není k ničemu (nejen) pokud potřebujete do uberu přivést i další spoluhráče. Uber by měl být ochranou proti nepřátelské palbě, ne její řešení. Další čas, kdy je vhodné zapnout uber je těsně před dveřmi, zejména na last. Už když váš pocket/scout/demo prolezou těmi malými dveřmi, kterými vstupujete na last, měli by svítit. Do toho minaturního vchodu totiž poletí všechen spam a třeba i kulka schovaného odstřelovače. Tímto tématem se budeme ještě detailněji zabývat v nějakém dalším článku.

Počítání nepřátelského uberu

Je hodně důležitá věc. Většina mediců ví, kdy má nevýhodu nebo výhodu, ale méně kdy umí určit přibližnou hodnotu nepřátelského uberu. Trocha teorie, uber v mediguně nabije medic při nejlepším za 40 sekund.

Hlavním indikátorem je vlastní uber. Nejjednodušší případ, začátek kola, oba medici mají stejný uber, dokud tedy nezapne nebo nezemře. Pokud chcete vědět, jakou výhodu máte, po smrti nepřátelského medika, koukněte se na svůj uber, když se spawne. Na 5CP je typicky spawn 10 vteřin, tedy po svojí smrti přičtěte protivníkovi 20 – 30 %, podle toho jak brzo jste začli zas nabíjet. Pokud jeden z mediků zapnul a druhý nezapnul, nebo ani neměl nabito, je výhodou množtví uberu druhého, když uber skončí. Poté už jenom tyto hodnoty odečítejte, nebo přičítejte ke svému uberu.

Dalšími možnostmi je poté počítat ze zbývajícího času mapy (nefunguje na koth, pl a a/d mapách), stopky na plochu nebo script, který přímo v HUDu “počítá” do 40 sekund.

Léčení

Naprosto jasně hlavní úkol každého medika. Je třeba vědět, kolik zdraví kdo má, kdo bojuje, kolik lidí je v boji a na základě toho se rozhodnout, na koho kliknout. Bohužel toto se nedá jen tak popsat a každý medic musí projít stovkami her.

Pořadí

Asi nejlehčí a nejzákladnější otázka. Ale jaká je odpověď? Komplikovaná. Všichni a vždy potřebují healy a dobrý medic dokáže aimem své mediguny značně zlepšit šance na výhru. Ale jak to dělá? Dává pozor a poslouhá. Kouká na health bary kamarádů a poslouchá, jak pláčou. Ale také ví a chápe, kdy je neposlouchat. Vezememe si 3 příklady (ukradené z videa Mr.Slina), které by měly osvětlit všechno o pořadí healování co se dá napsat.

Příklad 1: scout (125 HP) stojí za medikem, soldier (200 HP) před medikem. Na soldiera začne z nebezpečné blízkosti pálit scout. Koho medic healuje? Pokud jste neodpověděli soldiera, máte za 5. Ani jeden z nich nemá buff, ale soldier během pár milisekund dostane hromadu poškození, tedy střílet medigunou na scouta by bylo nezodpovědné.

Příklad 2: scout (125 HP) stojí za medikem, soldier (100 HP) před medikem. Na soldiera začne z nebezpečné blízkosti pálit scout. Koho medic healuje? Opět soldiera. To byl chyták, pokud někdo řekl scouta, propadáte z medicíny. Stejný případ jako předtím, ale ještě jasnější. Vojín už má málo zdraví a ještě do něj začne kropit scout?

Ale teď nejtěžší příklad. scout (50 HP) stojí za medikem, soldier (200 HP) před medikem. Na soldiera začne z nebezpečné blízkosti pálit scout. Koho medic healuje? Potřetí a naposled je to soldier. I když scout má 50 HP, tak je ještě hodně daleko od zdroje smrti (druhý scout). Pokud se doktor správně rozhodne healovat soldiera, má on, scout i medic mnohem větší šance na přežití.

To byly 3 příklady, které nám pouze říkají, že v každé situaci má přednost kdokoliv v boji. Také předpokládají, že medicovi došly náboje do kušky, ale jako poučka jsou dobré.

Crit healy

Když spoluhráč nedostává určitou dobou poškození (včetně poškození sebe sama), tak Medic tohoto spoluhráče svou Medigunou léčí o mnoho rychleji.

medichealrate

Z grafu tedy vyčteme, že pokud spoluhráč právě dostal poškození, mediguna (nebo kritzkrieg) ho léčí rychlostí 24 HP/s, ale po 15 sekundách už 72 HP/s! Není třeba, abyste znali přesná čísla, stačí si pamatovat, že čím déle někdo nechytnul kulku, tím rychleji ho vyhealujete. Krithealy by si měli ostatní hlídat sami.

Pořadí léčení při rolloutu

6v6

5CP: Obecně platí, že na začátku kola přeléčíte demomana na maximální hodnotu zdraví (260 HP) a poté dáte roamerovi 300 a držíte ho do prvního jumpu. Pak scouty, oba na 185. Po cestě můžete chytat roamera, ale pamatujte, že scouti vás zrychlují (pokud je healujete) Pocket během toho všeho bude střílet do země, pak se rozběhne s krunpáčem a zastaví se až kousek před mide. V tuto chvíli trefíte kuškou a až poté ho přeléčíte primárkou. Toto pořadí není neměnné a existují trochu lepší, v závisloti na mapě. Tento pořádek ale funguje na každé mapě.

KOTH: Na záčatku opět přeléčíme dema na 260, ale narozdíl od 5cp teď začneme healovat oba soldiery do tří set. Na koth se většinou nedělá pocket rollout. Poté scouty na 185 a pak scouty a soldiery, aby měli co nejvíce zdraví.

Highlander

Stopwatch

Jelikož nikdo zde neroloutuje, snažte se, aby všichni a hlavně sniper, měli full buff.

5CP a KOTH

První demo a pak nějak klikáte na všechny kromě soldiera (který by měl bičovat heavynku) a heavynky. 8 lidí je hodně a často netrefíte, koho chcete, prostě se snažte, aby všichni a hlavně scout a sniper měli buffy. Na konec přeléčíte hevyho a soldiera.

Boj o střed

6v6

Medic se snaží jako první naléčit svého demomana, pokud demoman má HP málo (pod 100), často se používá kuška. V tuto chvíli by se demoman měl pohybovat kolem 160 HP, demomana healujeme, dokud scouti nespadnou pod 150, pak kliknem na ně. Jako poslední by měli na řadu přijít soldieři, často touhle dobou budou křičet o kušku, tak jim jí dejte. Poté, co tento cyklus dokončíte, soustřeďte se na demomana a scouty. Touto dobou jste už většinou mid prohráli, pokud čirou náhodou jste získali více piků než oponent nebo se nic nestalo, hoďte vojákům opět kušky a pokračujte v léčení svého demopána.

Highlander

Kolem nás jsou demoman, heavynka a pyro, přehealujte heavyho a pak se soutřeďte na dema a pyra, občas klikněte na snipera, pokud je v dosahu. Většinou se dopředu chodí s demomanem a pyrem.

Bojíte se, že propásnete nejčersvější novinky nebo dokonce živé vysílání?
Sledujte nás na našich sociálních médiích
           

Napsat komentář